Påverkar sociala medier hur vi äter?

Sosiale medier og kosthold

På bara kort tid har sociala medier blivit en stor del av våra liv. Men kan sociala medier också påverka vår kosthållning?

Sociala medier har mer eller mindre revolutionerat hur vi lever våra liv. De kan påverka både jobb, vänskap och kärleksrelationer.

Men hur är det med vår kosthållning? Kan sociala medier även påverka hur vi äter?

Faktiskt verkar det som att sättet hur vi använder sociala medier kan ha en direkt inverkan på vad och hur vi äter. När man tänker på det bör det säkert inte komma som någon överraskning. I snitt ägnar vi cirka 2 timmar på sociala medier varje dag. Det ska med andra ord mycket till för att man inte ska påverkas.

En studie från 2020 tittade faktiskt på sambandet mellan sociala medier och kosthållning. I studien tittade man på hur mycket frukt och grönsaker deltagarna åt i genomsnitt varje dag. Resultatet var som förväntat. De som såg att andra åt mycket frukt och grönt via sociala medier började också själva äta mer frukt och grönt.

I praktiken visade studien alltså att vi påverkas av det innehåll vi ser. Men effekten begränsar sig givetvis inte bara till frukt och grönsaker.

Den mer eller mindre konstanta konsumtionen av innehåll via sociala medier kan på sikt forma vår uppfattning om vad som är normalt. Det kan handla om vad du äter, portionsstorlekar, proteinintag, intag av kosttillskott och liknande.

Men visst. Många av oss påverkas alltså av sociala medier, också när det kommer till kosthållning. Men vad innebär det i praktiken? Vilka är de eventuella fördelarna och nackdelarna med en sådan påverkan?

Möjliga fördelar med sociala medier

Sociala medier kosthållning

Vi har nog alla hört de dystra förutsägelserna om hur sociala medier formar oss som människor, och att det i princip bara påverkar oss i negativ riktning. Men är det verkligen så att det bara finns nackdelar?

Inte nödvändigtvis. Om du använder sociala medier på ”rätt” sätt kan det faktiskt ge dig många bra fördelar. Detta gäller också när det handlar om kosthållning.

1. Motiverande och inspirerande

På sociala medier är gränsen hårfin mellan inspirerande innehåll och vad som rätt och slätt är orealistiskt.

Om du följer rätt konton kan du tveklöst hitta massor med motiverande och inspirerande innehåll. Nyckelordet bakom de här kontona är ofta ärlighet. De visar gärna upp sina resultat så att man har något att sträva efter. Om det däremot aldrig nämns något som helst om olika svårigheter och problem råkat ut för på vägen så får man ofta inte hela bilden.

Det finns alltså inget som hindrar att man följer människor man beundrar eller ser upp till. Detta kan ofta ge lite extra motivation, och det är alltid trevligt att ha något att följa. Se bara till så att det inte blir ett helt ouppnåeligt ideal.

2. Ny lärdom och användbar information

Många konton syftar till att ge bra och användbar information om mat och kosthållning.

Kanske undrar hur man gör en grekisk sallad? Eller kanske du vill veta mer om hur du kan ändra dina matvanor för att skydda miljön?

Det finns konton på sociala medier för så gott som alla ämnen, och det finns utan tvekan mycket användbar och bra information där ute!

3. Positiv inställning till mat

En av de bästa sakerna med sociala medier är att man kan komma i kontakt med likasinnade personer med samma intressen. Oavsett om du är en smoothieentusiast eller vill pröva på low carb för första gången finns det så gott som alltid en grupp du kan gå med i.

Det uppstår sammanhållning mellan de människor som aktivt deltar i nätgemenskapen och man kan uppmuntra och motivera varandra på vägen mot bättre hälsa. En studie från 2016 drog faktiskt slutsatsen att de som var aktiva i en grupp på nätet för viktminskning uppnådde bättre resultat än de som bara försökte på egen hand!

Eventuella nackdelar med sociala medier

Sosiale medier kost nackdelar

Så det finns alltså några fördelar med att använda sociala medier. Men hur är det med nackdelarna?

Ju mer tid du använder på sociala medier, desto mer medveten bör du vara om de negativa effekter det kan leda till.

1. Överätande

Det är inte alltid innehållet vi ser på sociala medier som kan påverka hur vi äter. Ibland kan det faktiskt vara själva ”scrollningen” som gör till att vi äter för mycket.

På engelska kallas detta ofta för Distracted Eating. I praktiken betyder det att du inte tänker på att du äter. Resultatet blir ofta att man helt enkelt äter för mycket.

Orsaken är ju enkel. Du sitter och äter medan du scrollar genom sociala medier. Plötsligt har du ätit upp hela chipspåsen utan att ens tänka på det!

2. Orealistiska mål och ideal

Låt oss vara ärliga. Sociala medier är väl inte precis kända för att ge realistiska förväntningar. Influensers och kändisar använder ofta sociala medier för att visa upp de bästa delarna av sina liv. Dessutom ägnas ofta stor uppmärksamhet åt hur bra och nyttig mat de äter.

Om du försöker leva upp till de här orealistiska (och ofta oärliga) idealen blir du oftast besviken. Nästa gång du ser ett inlägg om den perfekta, hälsosamma lunchen från en influenser bör du därför komma ihåg en sak. Det är bara en ögonblicksbild!

Personen som lagt upp bilden har säkert också sina svårigheter att dras med. Problemet är bara att de inte lägger ut några bilder på det!

3. Reklam påverkar oss mer än vi tror

De allra flesta tror inte att de blir särskilt påverkade av reklam och marknadsföring. Samtidigt blir det bara mer och mer reklam på nätet. På sociala medier blir vi hela tiden mer eller mindre bombarderade med anpassat innehåll och reklam hela tiden. Men varför investeras det allt mer pengar på reklam om den vanliga personen på gatan inte påverkas av det?

Du anar nog vart vi är på väg. Självklart påverkas du av det, vare sig du gillar det eller ej.

Anpassade annonser av olika kosttillskott och bantningsprodukter kan tveklöst påverka dina val. Ofta främjar de här annonserna också ett mer eller mindre ouppnåeligt ideal. För många slutar detta helt enkelt med att man får en sämre kroppsuppfattning. Man känner helt enkelt att man måste skaffa bantningsprodukterna för att uppnå idealkroppen som visas upp i sociala medier.

Du bör därför vara medveten om detta, först och främst. Du bombarderas med reklam hela tiden, och du blir med största sannolikhet också påverkad av det!

Källor